Xela en Chichicastenango

Belevenis 5: vulkanen en markten

Na te zijn aangekomen in Quetzaltenango, ook wel afgekort tot Xela (spreek uit sjee-la), hebben we hier een paar dagen niet zo heel veel gedaan. We moesten een beetje bijkomen van onze lange, maar gelukte reis vanuit Mexico en we moesten een beetje wennen aan de hoogte. Xela ligt op 2.335 meter, niet heel erg hoog, maar wel een stuk hoger dan de plekken waar we vandaan kwamen.

De eerste dag hebben we rondgekeken wat we konden doen in en rondom Xela. Helaas bleken de tours allemaal erg duur te zijn en zat het weer ook niet mee. We merken nu af en toe wel dat het regenseizoen eraan zit te komen met fikse buien en onweer. Maar gelukkig zijn we niet van suiker, het is alleen wat lastig met het plannen van een tour. Dus besloten we de cafeetjes en restaurantjes in Xela maar eens goed van binnen te bekijken en te genieten van het heerlijke eten en drinken en een filmpje te pakken. Het enige dat we echt wilden doen was naar een uitkijkpunt (El Mirador) te gaan, vanwaar je de actieve vulkaan Santiaguito kon bekijken. Deze vulkaan ligt achter de niet-actieve vulkaan Santa Maria en iedere 40 minuten komt er een eruptie. Gezien de tours erg prijzig waren, besloten we op eigen houtje naar El Mirador te gaan. Want, zo dachten we, er zouden heus wel bordjes aangegeven staan. We hadden kunnen weten van niet natuurlijk. We waren op de heenweg meegereden met een Guatemalteekse familie, waarvan de vader met zijn 2 zoons de Santa Maria ging beklimmen, alleen hij had nog nooit van El Mirador gehoord. Beetje jammer. Hij dacht wel dat we gewoon omhoog konden lopen en zou er vanzelf een weg naar rechts komen of naar links, maar hij wist het niet zeker. Maar, genoeg locals onderweg, dus aan hen ook nog even gevraagd. Ook zij wisten het niet zeker en we hadden onderaan de berg een huisje gezien waar je tours kon boeken, dus we besloten even terug te gaan om te vragen of ze misschien een kaart of een gids voor ons zouden hebben. Daar vertelde gids Yolanda dat we sowieso vroeg in de ochtend zouden moeten gaan voor een beter uitzicht en dat El Mirador niet zo makkelijk te vinden is…Dus maar goed dat we het even gevraagd hadden en gelijk met haar afgesproken dat we de dag erna om 6.00 uur bij haar zouden zijn in de ochtend.

Terug zijn we met de chickenbus weer naar Xela gegaan en zijn we direct doorgegaan naar San Andrés Xecul, een klein plaatsje vlakbij Xela, waar een bizarre, kleurrijke kerk zou zijn. En dat was ook zo, kijk maar op de foto’s. Verder was er echter helemaal niets te doen in dit dorpje, we konden zelfs nergens even zitten en wat drinken, dus besloten we weer terug te gaan richting Xela. Onze chauffeur op de heenweg had gezegd dat we ieder kwartier weer terug zouden kunnen, dus wij op dezelfde plek weer wachten op een bus…en maar wachten en wachten, maar geen bus…We zagen wel een aantal locals ook staan te wachten, dus we dachten, dat zal wel goedkomen. En dat was natuurlijk ook zo. Er kwam geen bus, maar een pick-up truck en daar konden we allemaal in de achterbak instappen en vervolgens werden we onder de berg aan de kant van de weg afgezet en daar zou er weer een chickenbus langskomen richting Xela.De volgende ochtend op tijd opgestaan om weer terug te gaan naar het dorpje Llinos del Pinal, vanwaar we met gids Yolanda naar het uitkijkpunt op de actieve vulkaan Santiaguito zouden gaan. Achteraf bleek het maar goed dat we niet op eigen houtje waren gegaan, want dan hadden we het uitkijkpunt waarschijnlijk niet gevonden. Het was een beetje pittige, maar hele mooie ochtendwandeling. En het utizicht was fantastisch! Op een gegeven moment kom je op een punt dat je de vulkaan kunt zien en dan zie je al een paar rook wolkjes…maar dat is niets vergeleken met de erupties die er iedere 40 minuten uitkomen. Wat een geweldig gezicht en het geluid erbij maakt het helemaal compleet. Het lijkt net of er een vliegtuig aan het opstijgen is. We hebben twee erupties gekeken en daarna zijn we weer teruggegaan. Zeker de moeite waard om te bekijken! Boek de tocht bij Yolanda (tel. 50250689771) voor maar 100 Quetzal p.p.

Terug in Xela hebben we onze tassen opgehaald en hebben we de chickenbus genomen naar Chichicastenango. Als je in Guatemala bent, moet je de chickenbus in ieder geval één keer hebben meegemaakt…Wij kwamen bepakt en bezakt aanlopen op de plek waar alle chickenbussen stoppen en gelijk komt er al een mannetje aangerend met de vraag waar je heen wilt. Zodra je zegt ‘Chichi’ rent hij al vooruit en roept hij naar je dat je hem moet volgen. Dus deden we dat ook. Onderweg wijst dat mannetje ook nog wat andere mensen de weg en zet je vervolgens in de juiste bus. Eenmaal in de bus, duurt het nog wel even voor de bus vertrekt. Eerst komen alle straatverkopers nog even hun spulletjes verkopen in de bus, van etenswaren tot scheermesjes, en komt de priester een preek houden en zegt hij tegen ons dat God ook in Europa is. Geweldig om mee te maken en na driekwartier is het dan eindelijk tijd om te vertrekken.

Chichi is bekend vanwege zijn enorme toeristische markt op donderdag en vrijdag…En dat kun je wel zeggen. Wij kwamen op zaterdag aan en dan zijin ze al druk met het opzetten van marktkraampjes. De hele stad is zo ongeveer één grote marktkraam. Het hele plein en ieder straatje waar je inkijkt staat vol met marktkraampjes. We hebben ons kunnen inhouden, maar wel alvast wat leuke dingetjes gekocht voor ons toekomstige huis…En in Chichi hebben we onze eerste aardbeving meegemaakt, 5.4 op de schaal van Richter. We zaten te ontbijten op een balkon en dachten wat gebeurt hier nou…Vervolgens naar alle locals gekeken en die gingen gewoon door met marktkraampjes opzetten, dus we dachten dat zal we goed gaan. En dat was gelukkig ook zo.

Momenteel zitten we in het paradijs van Guatemala, Semuc Champey, midden in de natuur en weg van alle vieze uitlaatgassen. We zijn hier heerlijk aan het genieten en relaxen, maar hierover de volgende keer meer.