Lago Atitlán en Nebaj

Belevenis 3: Lago Atitlán en Nebaj

Na ons vulkaanavontuur hebben we de bus gepakt richting Panajachel, één van de dorpen rondom Lago Atitlán. In de bus raakten we aan de praat met een Nederlands stel, Angelita en Gerben uit Emmen, en hebben we de afgelopen week met hen opgetrokken rondom Lago Atitlán en zijn we samen naar Nebaj gegaan. Na een zigzagrit met een shuttlebusje door de bergen vanuit Antigua kwamen we tegen de avond aan in Panajachel. Helaas konden we geen boot meer nemen richting één van de dorpjes rondom het meer, want Panajachel is geen dorpje om lang te blijven. Veel te toeristisch en hectisch voor deze mooie plek. Samen met Angelita en Gerben een goedkoop hotel gezocht en de dag erna naar San Jorge gegaan met de chickenbus. Een hele ervaring met zo’n chickenbus door de bergen, maar zeker de moeite waard.

Vanuit San Jorge zouden we een heel mooi uitzicht hebben over Lago Atitlán, maar helaas hadden wij de pech dat er de hele week een soort van mist hing over Lago Atitlán en we dus niet ver konden kijken. Het schijnt bij de tijd van het jaar te horen, dus we hadden ook niet de hoop dat het beter zou worden. Maar het dorpje San Marcos La Laguna, waar we vervolgens heen zijn gegaan, heeft dit meer dan goed gemaakt. Wat een idyllische plek om te zijn… Weinig toeristen en allerlei kleine paadjes begroeid met planten en bomen waar je heerlijk doorheen kan wandelen. En wat een rust daar (behalve dan de kerkgezangen die ’s ochtends vroeg al beginnen en tot ’s avonds laat doorgaan). Vanaf Panajachel is het ongeveer een half uur met een klein bootje het meer over, dus we waren er zo. Ook een fantastsiche plek gevonden om te overnachten, een eigen houten huisje met een dak van bladeren en tussen de bomen en de hangmatten waar je heerlijk kunt relaxen. Hier hebben we twee dagen genoten van de rust, gewandeld, gelezen, gezwommen en gesprongen van de rotsen het meer in..

Naast San Marcos wilden we ook nog een ander dorpje bekijken aan het meer. Met zijn vieren hebben we de boot genomen vanaf San Marcos naar San Pedro La Laguna. We zagen vanaf de kant al dat dit dorpje veel toeristischer was dan San Marcos en dat merkten we ook al toen we de boot uitstapten. Van alle kanten kwamen ze op ons af om ons vanalles te verkopen, kanoes te verhuren of een tour aan te bieden. We zijn hier één nacht gebleven en zijn de middag gaan kanovaren op het meer. Eigenlijk meer dobberen dan kanovaren, maar het was heerlijk. De dag erna hebben we vanaf San Pedro met zijn vieren een shuttlebus genomen naar Nebaj. Dit was een hele rit, maar Nebaj is zeker de moeite waard om heen te gaan. Nebaj ligt in het gebergte ‘Los Cuchumatanes’ (recht boven de wat grotere stad Sacapulas) en is omringd door hoge, groene gebergten. Bovendien is Nebaj nog een echt Maya-dorp en zie je vele vrouwen nog in traditonele Maya-kleding lopen (huipiles en rebozos) en hebben ze pom-pommed hairbreads (geen idee hoe dit in het Nederlands wordt genoemd, maar jullie zien het wel op de foto) in allerlei kleuren door hun haar gevlochten. Tevens spreken de meeste mensen hier Ixil (spreek je uit als Ischiel) één van de vele Maya-talen) en verstaan ze moeilijk spaans. Het gebied rondom Nebaj is het zwaarst getroffen door de burgeroorlog, die van ’81 tot ’96 heeft plaatsgevonden in Guatemala. Er heerst nog erg veel armoe. De bevolking is erg skeptisch tegenover de regering. Tijdens het vredensverdrag heeft deze veel beloofd, maar volgens onze gidsen hebben ze nog steeds niets weten waar te maken.

Wat helemaal mooi meegenomen is: je ziet er bijna geen toeristen. Dit was meteen te merken toen we daar aankwamen. Iedereen vond ons erg interessant en bleef ons maar aankijken en naar ons lachen en zwaaien. In Nebaj hebben we twee volle dagen gewandeld en genoten van de bergen, het groen, de dorpjes onderweg en alle vriendelijk mensen. Na deze mooie week met Angelita en Gerben te hebben beleefd, zijn we vanochtend weer ieder onze eigen weg gegaan. Wij hebben om vijf uur vanochtend de bus genomen richting Sacapulas, zijn daar overgestapt naar Huehuetenango en vanuit Huehue naar San Cristóbal de Las Casas (voor degene die ons volgen met de atlas). We blijven waarschijnlijk een weekje in Mexico en gaan dan weer terug richting de jungle van Guatemala, Tikal.

Lieve groeten uit San Cristóbal de las Casas.